Açıklama
- Bakır tel, otomatik sargı makinelerimizde sarılmaktadır.
- Ürünümüz, %99.99 oranında saf bakırdır. Bu nedenle tam iletkendir
- Ölçülerde boru boyu değil, tel sargı boyu esas alınmıştır.
- Ürünle birlikte sunulan PVC boruyu, bakır teli farklı aralıklarla sarmak ve böylece tren hızını gözlemleyebilmek için kullanabilirsiniz
- Okul, proje, deney, hobi çalışmaları için uygundur
- Ürünlerimizi TÜBİTAK, BİLSEM projelerinde ve kendi tasarımlarınızda güvenle kullanabilirsiniz
Set İçeriği:
- Boruya sarılı kaplamasız bakır tel: Ø1.00mm kalınlığında, 64 metre uzunluğunda, net 460g ağırlığında kaplamasız bakır tel, 17mm iç çapında, 20mm dış çapında PVC boruya, aralıksız sarılmıştır. Boru üzerindeki sarılı kısım 100cm’dir. (+%3 toleranslıdır.) Borudan çıkarıldığında ise 120cm civarında tren yolu oluşturulabilmektedir.
- 5 adet Ø15mm x 5mm N35 neodim mıknatıs
- 2 adet Ø15mm x 10-5mm x 5mm N35 havşa delikli neodim mıknatıs. Standart pillerin + (çıktıntılı) kutbuna uygundur. (Pile montajda havşa kısmı dışarıya bakmalıdır)
- 2 adet AA kalem pil (Stokta bulunan marka ürün gönderilecektir)
- Matbu uygulama kılavuzu (Deney konusunda kısa bilgi, deneyin yapılışı, deneyden elde edilecek kazanımlar, deney konusunda araştırmaya yönlendirici, deneyden elde edilecek kazanımları günlük hayatta gözlemlemeye ve yararlandırmaya yönelik sorular)
Nedir:
Maglev sözcüğü, magnetic levitation (manyetik ve havalanma) sözcüklerinin bir araya gelmesinden oluşmuştur. Maglev prensibi süper hızlı trenlerin çalışma sisteminin temelini oluşturur. Günümüzde kullanılan Maglev treni patenti ilk olarak James Powell ve Gordon Danby tarafından 1960’larda alınmıştır. Powell otomobillerden ve trenden daha üstün bir ulaşım aracı olması gerektiği düşüncesinden yola çıkarak, süper iletken mıknatıslar kullanarak bir treni havalandırabileceğini düşündü. Taşıma aracı olarak kullanılan ilk Maglev treni 1984 yılında İngiltere’de yapıldı. Günümüzde yolcu taşıyan en hızlı Maglev treni 2004 yılında Şanghay’da kullanıma açıldı. Maglev trenlerinde elektromıknatıslar kullanılmaktadır. Böylece oluşan elektromanyetik alan sayesinde havada asılı duran tren, mıknatısların birbirini itip çekme prensibiyle hareket eder. Raylardan yukarıda duran bu trenler, sürtünme kuvvetinin etkisi ortadan kalktığı için enerji kaybı yaşamaz ve bu sayede çok yüksek hızlara ulaşabilirler. Japonya, Güney Kore, Çin gibi ülkelerde kullanılan bu trenlerle ilgili çalışmalar pek çok ülkede devam etmektedir. 2015 senesinde Japonya’da 603km/saat olarak kayda geçen hız rekoru, ABD’de yeniden kırıldı. New Mexico Eyaleti’ndeki Holloman Hava Kuvvetleri Üssü’nde gerçekleştirilen denemede saatte yaklaşık 826 km gidebilen tren, iki gün sonraki denemede yaklaşık 1019 km/saat hıza ulaşarak yeni bir rekora imza attı. Bu denli yüksek hızlı bir trenin yolcu taşımada kullanılması şimdilik mümkün görünmese de hız rekorunu bir hayli yukarı taşıyan maglev treninin yeni hızlı tren teknolojilerine kapı aralayacağı öngörülüyor.
Çalışma Prensibi:
Süper iletken mıknatıslar treni raylar üzerinde havada tutar. Bu mıknatıslar sıradan mıknatısların ürettiğinden çok daha güçlü manyetik alanlar üretirler. Üretilen manyetik alan, bir treni havada tutacak ve onu itecek kadar güçlüdür. Aynı kutuplar birbirini iter.
Bu manyetik alanlar, raylara döşenen basit metal akım ilmekleri ile etkileşir. İlmekler alüminyum gibi iletken maddeden yapılmıştır ve manyetik alan yakınından geçtiğinde, başka bir manyetik alan oluşturacak akımlar meydana getirir.
Avantajları:
- Daha hızlıdır.
- Daha düşük maliyetlidir.
- Sürtünme olmadığı için parçalar daha uzun zamanda aşınır, daha uzun ömürlü olur.
- Güvenlidir. Trenlerin yolda gittikleri hız ve aralarındaki mesafeleri otomatik olarak belirlendiği için çarpışma riski yoktur. Raydan çıkma tehlikesi hemen hemen imkânsızdır.
- Sağlam ve dengeli olduğu için normal trenlere göre daha geniş ve konforlu tasarlanabilmektedir.
- Geleneksel trenlere kıyasla yüksek yeryüzü şekillerine daha kolay uyum sağlar. Böylece yeryüzü şekillerinde, tepeleri traşlamak gibi düzenlemeler yapmaya gerek kalmaz.
- Enerji verimlidir. Diğer ulaşım araçları gibi petrol değil; kömür, nükleer, su, füzyon, rüzgar ya da güneş kaynaklı elektrik kullanır.
- Çevre dostudur.
- Sürtünme olmadığı için sessizdir.
Hedeflenen Kazanımlar:
- Mıknatısların manyetik özelliklerinin nedenlerini açıklar ve maddeleri manyetik özelliklerine göre sınıflandırır.
- Mıknatıslar arasındaki itme ve çekme kuvvetini manyetik alan kavramını kullanarak açıklar ve bu kuvvetin bağlı olduğu değişkenleri analiz eder.
- Üzerinden akım geçen düz bir iletkenin oluşturduğu manyetik alanı etkileyen değişkenleri analiz eder.
- Bazı maddelerin mıknatıslardan etkilendiğini ifade eder.
- Mıknatısların maddelere uyguladığı kuvvetin, temas gerektirmeyen bir kuvvet olduğunu açıklar.
- Günlük hayatta mıknatısların kullanım alanlarını listeler.
- Elektromıknatısın kullanım alanlarına örnek olduğunu bilir.
- Mıknatısın aynı kutuplarının birbirini itmesiyle sürtünme kuvvetinin azaltılarak maglev treninin süratinin artırılabileceğini bilir.
- Maglev treninin kullanım alanlarına örnek verebilir.
İncelemeler
Henüz yorum yapılmadı.